2015RCH ,

365 dní YA: Mesačné čítanie - Január

februára 09, 2015 Rea 8 Comments

THE JEWEL (The Lone City #1) - Amy Ewing


Na začiatok vám musím povedať, že som sa na túto knihu tešila už len kvôli obálke. Možno nie som úplný prototyp dievčaťa-"dievčaťa", keďže na rifle a tenisky by som nikdy v živote nedala dopustiť, ale obálka s peknými plesovými róbami ma vždy zaujme. A tu?
Neviem sa rozhodnúť či sa mi viac páči tá naľavo (americká obálka) alebo napravo (britská obálka).

Anotáciu som z angličtiny prekladala ja, takže ehm, veď viete, berte ju s rezervou. ;)

The Jewel znamená bohatstvo. The Jewel znamená krásu. The Jewel znamená kráľovskú hodnosť. Avšak pre dievčatá ako Violet, Jewel znamená otroctvo, ale nie len tak hocijaké otroctvo.Violet sa narodila a vyrastala v Močiari, kde ju vyškolili za náhradnú matku pre šľachtu, pretože v Jewel-i jediná vec dôležitejšia než bohatstvo je potomok.





GOODREADS HODNOTENIE: 3.77



Moje feministické ja (ktoré dokonca bojuje za spravodlivosť na celom svete) pri tejto knihe horko zaplakalo!

Rada by som vám predstavila dystopický svet - The Jewel, z ktorého budete mať husiu kožu, pretože keď tu chudobné dievčatá dovŕšia určitý vek alebo presnejšie pubertu, sú okamžite odtrhnuté od ich rodiny a odvezené do... pomenujme si to pracovne, Zariadenia. Aby ste si nemysleli, že to je len tak, v tomto Zariadení sú dievčatá zavreté niekedy až štyri roky bez hocijakého kontaktu s rodinou alebo s okolitým svetom. Keby som bola len so samými babami zavretá štyri roky ja, buď by som sa zbláznila alebo by ma porazilo, ale k veci. Nepoviem vám, čo sa v tomto Zariadení presne deje, iba že tu tie dievčatá pripravujú a trénujú, aby boli čo "najlepšími náhradnými matkami". Keď je ich tréning ukončený, nasleduje záverečné testovanie, po ktorom sú dievčatám priradené body.
Body sú tu veľmi dôležité, lebo keď nastane čas aukcie, na ktorej si šľachta tieto dievčatá kupuje, skóre vypovedaná o ich "vhodnosti" náhradnej matky, a takto jednoducho sa aj z našej hlavnej postavy Violet Lasting stal len nejaký tovar s číslom 197.
Už chápete prečo moje feministické ja plakalo? Celé je to zvrátené, ale práve kvôli tejto zvrátenosti ma to aj tak fascinovalo a nedokázala som o Jewell-i prestať čítať.
Svet, v ktorom sú neplnoleté dievčatá predávané ako kus dobytka len kvôli tomu, že narozdiel od šľachty ony dokážu vynosiť dieťa? Svet, v ktorom široký úsmev neznamená nič, pretože pokojne môžu v hlave spriadať plány, ako vás zabiť? Svet, v ktorom ste nielen doplnkom, ktorým sa cudzí ľudia chvália, ale otrokom, ktorý nemá právo na vlastný názor? Svet, v ktorom sa neposlušnosť trestá? Svet, v ktorom vám za modrinu (ktorú vám spôsobili oni) kúpia napríklad krásny náhrdelník, aby vás na ňom následne mohli obesiť, keď sa im nebude niečo pozdávať?

“This is how The Jewel operates. Status is our sole occupation. Gossip is our currency.”


Asi si teraz už viete lepšie predstaviť, prečo sa kniha nedala odložiť. Počas čítania je v pozadí deja stále cítiť neistotu a nervozitu hlavnej postavy, ale zároveň aj túžbu objavovať svet a robiť vlastné/riskantné rozhodnutia. Práve týmto si ma Violet získala - neoblomnou vôľou a odhodlaní riskovať, napriek strachu. Ak ste to ešte neuhádli sami, tak všetko riskovala pre lásku!
K Violetinmu romániku... úprimne, mala som problém jej ho uveriť, pretože doslova vznikol z ničoho. Stretli sa prehodili pár slov a hneď dobre že nebola schopná pre neho umrieť. Ale tak ako sa hovorí: "Zakázané ovocie chutí najlepšie." (že Júlia a Romeo?) Potom som sa však do Violet skúsila viac vžiť.
Od puberty som zavretá na jednom mieste len so ženskými a starými doktormi. Nikdy som nevidela atraktívneho jedinca opačného pohlavia, nie to ešte s ním prehovorila. Nikto so mnou dovtedy nejednal ako s normálnou osobou a neprejavil o mňa záujem... 
Okej, ruku na srdce, musím uznať, že by som sa do polonahého cudzinca s peknými očami s najväčšou pravdepodobnosťou zamilovala na prvý pohľad aj ja (a možno by som ani nemusela byť predtým odrezaná od sveta). :D

Kým nezačnem byť ešte viac perverzná, radšej ukončím tento výlev s tým, že vám The Jewel určite odporúčam!
Áno, kniha má svoje plusy aj mínusy, občas budete mať pocit, že sa tam nič nedeje a občas zase, že sa tam toho deje príliš (až nebudete stíhať spracovávať všetky informácie), ale ak máte radi dystopický žáner (s prvkami mágie), intrigy, zakázanú lásku a nevadí vám cliffhanger, mali by ste tejto sérií dať šancu. A inak teraz nemyslím cliffhanger-ík, ale poriadny CLIFFHANGER! Keď som knihu dočítala a rozčúlená kričala na čítačku, kde mám zvyšné strany, nakoniec som musela uznať, že Amy je génius, pretože kvôli tomuto koncu, aj keby som nechcela, tak som nútená čítať pokračovanie.
Myslíte si, že krása nedokáže byť desivá? The Jewel vás presvedčí o opaku.




PS: Po prečítaní si dokonca môžete urobiť aj test, ktorej postave z knihy sa podobá vy → TU. Mne vyšla Violet!!! Potom som zvedavá, kto vyjde vám, tak mi hneď píšte.
A našla som pre vás aj malú pomôcku. Mapu mesta, postavy s ich kľúčovými vlastnosťami (napravo) a rozdelenie šľachty (na pravej strane v rohu).



S láskou Vaša feministka Rea. ;) :D

You Might Also Like

8 komentárov :

  1. Nie, vôbec si ma na ňu nenavnadila a vôbec nezačnem chodiť podľa toho kalendárika (ktorý síce mám stiahnutý, ale že by som ho využila, to teda nemôžem povedať :D ). Aspoň budem moje rozhodovanie o knihách jednoduchšie :D A ten obrázok na konci!!!! Kam ty na ne chodíš aj k The Ring and the Crown si vtedy našla. Hm... asi budeš návrhárka tých našich kartičiek na zrekapitulovanie deja. Keď už o tom hovorím, treba tomu dať poriadny názov, niečo chytľavé :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak som rada, že som ťa vôbec nenavnadila, presne to bol môj zámer. :D A určite by si ho mala využiť! Mne dosť pomohol pri rozhodovaní, keď som už totálne zúfalá a nerozhodná, vždy siahnem po kalendáriku a zatiaľ nesklamal. :D
      Ja ani neviem, to moje podvedomie ich vždy vyňuchá, lebo vie akú mám strašnú pamäť. Asi ako ty vždy vyňucháš knihy v zľavách. :D Okej, začnem teda vymýšľať tomu aj názov nejaký. :D

      Odstrániť
  2. Mne sa viac páči americká obálka. A vyzerá to ako fakt super nápad. Ešte som o tejto knihe nepočula, idem si ju pridať do GR. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa páčia šaty z americkej obálky, ale názov knihy sa mi viac páči v anglickej verzii, preto som sa nevedela rozhodnúť. :D
      Potom som zvedavá na tvoje pocity a dojmy! ;)

      Odstrániť
  3. No ja som túto knihu videla len u pár booktuberov a tí z nej boli všetci sklamaní, tak som prekvapená, že u teba získala takú popularitu. Na GR tiež super hodnotenia.. nooo... hmm, akože - fakt si zaujala, sakriš, zas mi narastie TBR! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No čo ti poviem, furt som opačná jak ostatní. :D
      Ale nechápem prečo boli sklamaní, lebo nápad je podľa mňa geniálny, štýl písania bol vážne dobrý a autorka si tam nechala aj dosť priestoru, aby rozvinula charaktery hlavných postavách v ďalších dieloch a stále tam má aj veľa nezodpovedaných otázok, hlave čo sa týka toho počatia, že prečo iba tie chudobné dievčatá dokážu otehotnieť, prečo majú iný genetický základ...
      Mohla by som pokračovať, ale asi sa mi to páčilo aj preto tak, že mi to pripomenulo trochu Hunger Games s celým tým rozdelením spoločnosti, a to s tými bodmi, ktoré dávali dievčatám a aj kvôli koncu, ale to ti bližšie nepoviem, keď si to chceš prečítať. :D
      Dúfam, že sa to bude páčiť aj tebe teda. ;)

      Odstrániť
  4. Kebyže neuvidím ten gif na konci článku, (gif Mary a Francisa zo seriálu Reign, ak by to niekoho zaujímalo :D), tak si ani neprečítam tvoju recenziu a nedozviem sa o ďalšej suprovej knihe! Takže ďakujem! :) Ináč ten seriál Reign odporúčam! :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš začo! ;) Ja som na Reign závislá!!! + na ich bozk som dlho čakala a dokážem na neho pozerať donekonečna, preto som ho pridala do článku a som rada, že ťa vďaka nemu zaujala recenzia. :D

      Odstrániť